NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
عُمَرَ
حَدَّثَنَا
هَمَّامٌ
حَدَّثَنَا
قَتَادَةُ
عَنْ سَالِمِ
بْنِ أَبِي
الْجَعْدِ
عَنْ
مَعْدَانَ بْنِ
أَبِي
طَلْحَةَ
عَنْ حَدِيثِ
أَبِي
الدَّرْدَاءِ
يَرْوِيهِ عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
حَفِظَ
عَشْرَ
آيَاتٍ مِنْ
أَوَّلِ
سُورَةِ
الْكَهْفِ
عُصِمَ مِنْ
فِتْنَةِ
الدَّجَّالِ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَكَذَا
قَالَ
هِشَامٌ الدَّسْتُوَائِيُّ
عَنْ
قَتَادَةَ
إِلَّا
أَنَّهُ
قَالَ مَنْ
حَفِظَ مِنْ
خَوَاتِيمِ
سُورَةِ
الْكَهْفِ و
قَالَ شُعْبَةُ
عَنْ
قَتَادَةَ
مِنْ آخِرِ
الْكَهْفِ
Ebu'd-Derda (r.a)
Rasûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir:
"Bir kimse Kehf
suresinin başından on ayet ezberlerse, Deccal'in fitnesinden korunur."
Ebu Davûd şöyle dedi:
"Hişam ed-Düstûraî de Katade'den aynen böyle rivayet etmiştir. Ancak
hişam: "Kim Kehf suresinin sonlarından ezberlerse" demiştir. Şu'be
ise Katade'den: "Kehf in sonundan." demiştir.
İzah:
Müslim,
salatü'l-musafirun; Tirmizi, sevabu'l-Kur'an: Ahmed, b. Hanbel V, 196.
Hadisin Hemmam vasıtası
ile Katade'den rivayetinde Efendimiz, Kehf suresinin baş tarafından on ayet
ezberleyen kişinin Deccal'in fitnesinden korunacağını bildirmiştir.
Sahih-i Müslim'in bir
rivayeti de bu şekildedir. Tirmizi'nin rivayetinde de: "Kehf suresinin
başında üç ayet...." denilmektedir. Katade'den Hişam kanalıyla gelen
rivayette ise, Kehf suresinin sonundan ezberleyenin korunacağı
bildirilmektedir. Müslim'in ve Nesai'nin birer rivayeti de böyledir. Nesai'nin
bir rivayetinde de: "Kehf suresinden on ayeti ezberleyen Deccal'in
fitnesinden emin olur" buyurulmaktadır.
Hadisin Ebu Davud'daki
rivayetinde, Katade'den sonraki iki ravinin (Hemmam ve Hişam) rivayetleri
birbirinden farklıdır. Hemmam'ın rivayetinde: "kehf suresinin baştarafından
on ayet..." denildiği halde, Hi-şam'ın naklinde: "Sonundan on
ayet..." denilmektedir. Diğer hadis kitaplarındaki bazı rivayetler
Hemmam'ın bazıları da Hişam'm nakillerine uygun düşmektedir. Ayrıca,
"Başından üç ayet" ve baş ve son ile kayıtlanmadan "on
ayet" şeklinde de rivayetler vardır.
Bir rivayette ise:
"Her kim Kehf suresini ezberler sonra da Deccal yetişirse Deccal ona
musallat olamaz" buyurulmaktadır. Suyûtî, biribi-rine muhalif görünen
rivayetleri bu rivayetle birlikte gözönüne alınarak şöyle demektedir:
"Başından ve sonundan on ayet denilmesi, tamamını ezberlemekte istidrac
(peyderpey ezberlemek) cihetindendir. "Yani suyu-ti'nin dediğine göre
Rasûlullah'ın istediği Kehf suresinin tamamının ezberlenmesidir. Fakat bunu
temin için bazan baştan on ayet, bazan da sondan on ayet veya mutlak olarak
"on ayet" demiştir.
Kehf suresinin şeytanın
fitnesine karşı koruyucu olmasının hikmeti konusunda da Kurtubi şunları
söylemektedir. Kimileri bu .süredeki ashabı kehf ile ilgili ilginç kıssalar
olduğunu söylerler. Çünkü o kıssalara muttali olanlar Deccal'in olayım
yadırgamazlar dolayısıyla Deccal'den etkilenmezler...”
Geçen rivayetler ve
izahlar göz önüne alındığında şöyle denilebilir: Kehf suresini okuyup manasını
düşünen kişi Deccal'den korunur ve onun fitnesinden emin olur.